Wat is Odoo?

En is Odoo geschikt voor het MKB in Nederland?


Wat is Odoo nou precies? Dat is misschien wel de vraag die ik de afgelopen tijd het meest heb beantwoord. Best raar als je weet dat Odoo door meer dan 50.000 bedrijven en 8 miljoen mensen iedere dag weer wordt gebruikt.

Meer info over Odoo vind je op deze pagina.


Wat is Odoo?

Odoo is webbased business management software. Software die bijna ieder proces van een bedrijf kan ondersteunen. Denk daarbij aan finance (boekhouding), marketing, sales, inkoopmanagement, voorraadadministratie, productie, projectmanagement, urenregistratie en HR. In totaal zijn er meer dan 50 'native' apps (door Odoo zelf ontwikkeld) en bijna 30.000 apps van derden.

Van origine is Odoo open source software waaraan door een grote community wordt gewerkt. Daarnaast is er een Enterprise variant die door Odoo wordt ondersteund. Het bedrijf, opgericht in 2005, doet dat inmiddels met 2100 medewerkers. Je zou kunnen stellen dat je daarmee de voordelen van een grote community combineert met de zekerheid van ondersteunde software.

Odoo apps / modules


Review Odoo versus andere ERP-software

Odoo kan met recht staan in een rijtje met grote ERP-oplossingen. Steeds vaker kiezen bedrijven ervoor om de grote, meest voor de hand liggende software te passeren, vaak vanwege een combinatie van hoge licentiekosten en nog hogere implementatiekosten. Deze liggen bij de concurrenten van Odoo, zoals Microsoft Dynamics, SAP en Salesforce vaak een stuk hoger.

Eric Kimberling beoordeelt regelmatig diverse ERP-oplossingen. In de onderstaande onafhankelijke review plaatst hij Odoo in het rijtje tussen Netsuite, SAP, Dynamics, Salesforce, Sage en onder andere Oracle ERP.

 

 


Wat zijn de belangrijkste Odoo apps? 

Een gemiddeld bedrijf heeft zo'n 14 softwareapplicaties om de business te runnen. Vaak is dit software van verschillende leveranciers die in meer of mindere mate geïntegreerd kan werken. Toch blijven het losse apps. 
Odoo kiest ervoor om zoveel mogelijk van die apps binnen één omgeving van een softwaremaker onder te brengen. Één database waar alles in zit.  Er hoeven dus geen of in ieder geval veel minder koppelingen gemaakt te worden.

Odoo kent apps die logisch zijn in te delen in busines processen. Zo zijn er apps voor het managen van een service organisatie, operations, sales, marketing, financieel en document management, HR en websites. De kracht van de apps van Odoo ligt in het combineren van een aantal apps waarmee met een voor jouw organisatie unieke combinatie op de meest uitgebreide manier je bedrijfsprocessen worden ondersteund.

Is Odoo overal de beste in?

Nee. Er zijn altijd paketten te vinden die heel goed zijn in één ding maar dit niet combineren met modules die nodig zijn voor het automatiseren van andere bedrijfsprocessen. Een voorbeeld is Pipedrive voor het managen van een (pre)sales traject. Dat doen ze heel goed. Maar op het moment dat er vanuit een verkoop direct een project, abonnement of een productieproces moet worden opgestart moet er gekoppeld worden met andere tools (als zo'n koppeling überhaupt al beschikbaar is).

Zo kan ik legio voorbeelden noemen waarbij één enkele app als beter of uitgebreider gezien kan worden dan de geïntegreerde Odoo app, maar waarmee niet het hele bedrijfsproces geautomatiseerd kan worden. Je kunt Odoo zien als een tienkamper die overal behoorlijk met kop en schouders uit steekt, het individueel af en toe aflegt tegen een specialist op een onderdeel, maar in zijn geheel als beste naar voren komt. 

Apps voor bedrijfsprocessen


Is Odoo geschikt voor het MKB?

Met de software van Odoo kun je een enkel bedrijfsproces automatiseren, en dat kan zelfs al gratis! Maar het meeste haal je eruit als je meerdere modules/apps combineert. Doordat Odoo een zeer lage prijs per app kent en een vast maandbedrag per gebruiker is het vanuit kostenoogpunt bereikbaar voor ieder bedrijf van iedere grootte. Zeker ook voor MKB-bedrijven voor wie een specialistisch ERP-systeem niet toereikend is of voor wie de kosten van 'the big 3' te hoog zijn.

Is Odoo geschikt voor Nederlandse bedrijven?

Odoo is zeer geschikt voor alle typen Nederlandse bedrijven. Het voldoet aan de eisen die wettelijk en fiscaal worden gesteld aan bedrijven in Nederland (en 40 andere landen). Binnenkort, (waarschijnlijk) vanaf oktober 2022, zal de boekhoudsoftware zijn uitgebreid met functionaliteit voor het automatisch kunnen doen van BTW-aangiften en ICP/ICL aangiften, waardoor Odoo ook voor veel accountants en administratiekantoren een aantrekkelijke optie wordt. 

Steeds meer Nederlandse bedrijven zullen in de komende twee jaar de  interessante ontwikkelingen van Odoo ontdekken en kiezen voor het concurrentievoordeel of de kostenvoordelen die Odoo hen kan bieden.
Ik verwacht ook dat het partnernetwerk (dat op dit moment in Nederland uit een paar wat grotere spelers bestaat) snel een meer volwassen karakter zal krijgen dat past bij de omvang van Odoo als bedrijf. Want dat loopt nog wel een beetje achter bij die van Microsoft, Exact, SAP en Salesforce. 

Wat kost Odoo?

Een app in Odoo kost € 8 per gebruiker per maand (bijvoorbeeld voor urenregistratie, inkoop, verkoop, sales, planning, HR, eventmanagement, e-mailmarketing, eCommerce). Apps van € 16 per maand zijn onder andere: projectmanagement, eLearning, CRM, website, abonnementen, helpdesk, field service en administratieve software. De wat duurdere apps, met daarbij veel en vaak complexe functionaliteit zijn: productie (MRP, € 32), marketing automation (€ 24), voorraadadministratie (€ 24) en Odoo Studio waarmee je eigen modules/maatwerk kunt maken zonder een regel code (€ 48). 

Naast de kosten voor de losse apps betaal je per gebruiker een bedrag van € 18 per maand. Als je voor de implementatie met een partner in zee gaat zal die zijn uren factureren. Zelf doen kan natuurlijk ook. Bedenk wel dat bij een Odoo implementatie bij de inrichting behoorlijk wat keuzes gemaakt moeten worden waardoor die implementatie met een partner vaak tot sneller succes leidt.

Als je de kosten van Odoo vergelijkt met die van concurrerende alternatieven kom je eigenlijk altijd een stuk voordeliger uit. 

Kostenvergelijking Odoo financiële software

Ik heb een keer de vergelijking gemaakt met de kosten van Odoo boekhouding, consolidatie, document management (incl scan en herken), facturatie en inkoop. Je komt dan met Odoo bij vijf gebruikers uit op een maandbedrag van € 160. Vergelijk je dit met de aanschaf van een populair on-premise pakket dan zit je op een licentiewaarde van ruim € 20.000 plus jaarlijkse terugkerende kosten voor onderhoud en voor een gekoppelde scan en herkenoplossing van € 6.250!
Conclusie: Odoo finance is 70% goedkoper dan alleen al de jaarlijks terugkerende kosten voor de aanschaf van een van de bekendere software pakketten in Nederland (waarbij een reële vergelijking is gemaakt op functionaliteit).

Ik heb ook de vergelijking gemaakt met andere software die voor een vast bedrag per maand uit de cloud kan worden afgenomen. Cloudpakketten van Exact en Afas komen uit op een maandbedrag van een veelvoud van die van Odoo. En daarbij hebben ze niet eens alle vergelijkbare functionaliteit van de genoemde Odoo modules.

Kostenvergelijking Odoo ERP alternatieven

Ook wanneer ik de kosten Odoo vergelijk met die van de wat grotere alternatieven zoals Microsoft Dynamics Business Central, SAP, Netsuite, SAGE en vergelijkbare oplossingen vallen de kosten van Odoo een stuk lager uit, meestal slechts 10% tot 25% van de kosten! Een aanzienlijke besparing tot 90% dus.
En dat je er met de eenmalige aanschaf en implementatie er lang niet altijd bent illustreert het volgende voorbeeld. Onlangs hoorde ik een ontevreden gebruiker van een ERP-systeem namelijk verzuchtten: "En toen we ook de uren wilden bijhouden van onze productiemedewerkers moesten we weer € 3.000 per persoon aan licentiekosten betalen." Dat hebben ze niet meer willen doen, waardoor ze nu met een niet-optimaal systeem verder moeten en ze deels terug zijn bij Excel. Uiteraard heb ik ze onlangs laten kennismaken met het alternatief Odoo en moeten ze nog een beetje wennen aan het idee dat Odoo het allemaal wel aankan voor zo'n relatief laag bedrag per maand.

Waarom kiezen zoveel bedrijven dan toch voor een van de grotere ERP-leveranciers? 

"Nobody ever gets fired for buying IBM", is een bekend gezegde dat aangeeft dat wanneer keuzes complex worden voor degene die ze moet maken een 'veilig' merk vaak wordt gekozen boven een technisch betere oplossing van een minder bekend merk. Software kiezen wordt, zeker binnen het MKB, meestal gedaan door degene met de meest affiniteit met IT. Vaak een financieel manager, de DGA, een operationeel manager of door een samengesteld team. Omdat dit soort keuzes niet vaak worden gemaakt behoort dit niet tot de kerncompetenties van die persoon. 

Vaak wordt er daarbij uitgegaan van advies dat via bevriende organisaties wordt verkregen. En, een mens is een kuddedier, wordt er gekozen voor de zekerheid van de bekende naam, zelfs als de kosten zoveel hoger liggen.
In Nederland is Odoo nog een relatief nieuwe naam, vandaar dat ik ook zo vaak de vraag krijg die ik in het begin noemde. Buiten Nederland en helemaal in België, het land waar Odoo vandaan komt, ligt dat bijvoorbeeld heel anders. Daar is Odoo een gevestigde naam die in korte tijd is uitgegroeid tot een bedrijf met hoge waardering (zowel in beoordeling als in waarde van de aandelen), wat in mijn optiek komt door de gunstige prijs/functionaliteit-verhouding die deze software biedt.

Odoo gratis testen?

De beste manier om Odoo te leren kennen is er zelf mee aan de slag te gaan.
Stuur ons onderstaand formulier toe, geef aan welke processen je wilt automatiseren en wij sturen je de inloggegevens van een gepersonaliseerde testomgeving op maat.

Bedankt voor je aanvraag

Ons team zal je zo snel mogelijk een bericht sturen met de inloggegevens.
Mocht je nu al vragen hebben, mail ons dan gerust op team@fanatics.nl of bel 088-8200700

in Tips
Wat is Odoo?
Tim Kieft | FANATICS 18 juni, 2022
Deel deze post
TAGS
ArchiEF
Cloud computing voor het MKB: Ken je deze 12 voordelen?