De meest gestelde vragen over Odoo (en antwoorden)


Odoo is geïntegreerde business software uit de cloud waarmee je 90% van je bedrijfsprocessen , met of zonder maatwerk, kunt automatiseren. Odoo wordt iedere dag door meer dan 8 miljoen users gebruikt en ruim 50.000 bedrijven vertrouwen iedere dag op de software van Odoo.
We hebben de meest gestelde vragen over Odoo voor je op een rijtje gezet. We legden ze voor aan een export bij Odoo. 
Regelmatig krijgen we vragen van klanten en prospects over Odoo en best vaak dezelfde vragen. De 10 meestgestelde vragen over Odoo beantwoorden we hieronder.



Odoo is een Belgisch ERP-leverancier die in 2005 is opgericht. Momenteel werken er bij Odoo ruim 2.500 mensen.

Odoo richt zich op het leveren van geïntegreerde bedrijfssoftware voor het automatiseren van processen en workflows. Denk daarbij aan processen als:

    • CRM (oa Contact Management, Sales, Offertes, eSign, eCommerce)
    • ERP (oa Voorraad, Inkoop, Productie, PLM, Onderhoud, Field Service)
    • Professional Services (oa Projectmanagement, Urenregistratie, Helpdesk)
    • HR (oa Werving & Selectie, Time Off, Beoordelingen, Declaraties)
    • Finance (oa Accounting, Document management, Consolidatie, Abonnementen, Managementrapportage en Dashboards)
    • Point of Sale (oa Retail, Horeca)
    • Marketing (oa Email marketing, Marketing Automation, Social Media Management)
    • Web (oa Website, Customer Portal, eLearning, Knowledgebase, Forums)


We vroegen het ook aan Odoo zelf. Hieronder vind je het antwoord.


 
 


Bekijk de hele video met alle Odoo FAQ's onderaan deze pagina

Dit is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Bij kleine bedrijven concurreert Odoo met losse applicaties zoals Excel, Exact, AFAS, Pipedrive, Mailchimp, Brincr, een CRM-systeem, etc. Voor grotere bedrijven concurreert Odoo met de ERP-oplossingen van SAP, Sage, Microsoft Dynamics, etc. En voor service organisaties met PSA-systemen (Professional Services Automation) van bijvoorbeeld Salesforce, Netsuite, Autotask, etc.
Voor eCommerce en marketing-organisaties concurreert Odoo met producten als Shopify, Hubsport en Active Campaign.

Ieder jaar maakt vergelijkingssite G2 de balans op voor ERP-systemen en positioneert deze op basis van klanttevredenheid en marktpenetratie. Odoo kan zich volgens G2 vergelijken met de eerder genoemde grote namen.


Odoo voor kleine bedrijven
Gek genoeg concurreert Odoo bij kleine bedrijven ook met het idee dat er geen geschikte, betaalbare alles in een oplossing is voor het MKB. Odoo wil bewijzen dat dit wel het geval is.

Wij stelde deze vraag ook aan Odoo zelf. Bekijk hieronder het antwoord.

 
 


Odoo is een Belgisch bedrijf, maar zit over de hele wereld. Voor meer dan 40 landen zijn landspecifieke uitbreidingen gemaakt zodat bedrijven kunnen voldoen aan fiscale en niet-fiscale wet en regelgeving.
Deze uitbreidingen zijn er ook voor Nederland, wat maakt dat Odoo inzetbaar is voor alle Nederlandse bedrijven. "De meeste software die in Nederland wordt gebruikt komt uit het buitenland, meestal de VS", zegt Niels van Oosten van Odoo. "Wij zitten op slechts 50 km van de Nederlandse grens en Nederland heeft zeker onze focus."

De modulaire opbouw van Odoo maakt het geschikt voor bedrijven van iedere grootte. Van startups tot grote enterprises. De eenmalige investering is relatief laag wat het ook een bereikbare ERP-, CRM- en PSA-applicatie maakt voor de meeste MKB-bedrijven.

We vroegen het ook aan Odoo zelf. Kijk hieronder naar het uitgebreidere antwoord.


 
 



Hoe is de prijs van Odoo opgebouwd?

De prijs van Odoo is zeer concurrerend en is opgebouwd uit een maandelijkse prijs per gebruiker vanaf €19,90 met een maximum van €37,40 voor alle opties en modules (exclusief eventuele hosting in het geval dat maatwerk nodig is).

Daarnaast moet je voor de eenmalige inrichting en migratie rekening houden met implementatiekosten van Odoo.

Voor het vaste maandbedrag krijg je toegang tot honderden apps, waaronder:

Odoo App / Module
CRM
Sales
eCommerce
Abonnementen
Inkoop
Voorraadbeheer
Manufacturing
Projectmanagement
Urenregistratie
Helpdesk
Document management
Planning
E-mailmarketing
Werving & Selectie
Field Service
Website
Point of Sale
Odoo Studio (voor eigen maatwerk zonder code)
Quality
Time-off
Facturatie
Expenses
eSign
Eventmanagement
Product lifecycle management
Internet of things Box
eLearning
Afspraken online
Rental
Helpdesk
Marketing automation
Goedkeuringen
Social media management
Voip integratie
DHL, UPS, Fexed integratie


Daarnaast zijn er honderden (in totaal zo'n 900) eigen Apps van Odoo die gratis geïnstalleerd en gebruikt kunnen worden. Dit is veelal om functionaliteit van het programma of een bepaalde module uit te breiden. Denk daarbij aan landspeicieke uitbreidingen, data deduplication modules, notes, forum, payment integraties met oa Mollie, Ogone, Adyen, Paypal en Stripe, field service voorraad, membership module, social media plugins, resellers/partners management, klantreferenties, coupons en promoties, etc, etc.



Hoe is de prijs van Odoo opgebouwd? We vroegen het ook aan Odoo zelf (let op dit betreft de oude pricing per module, inmiddels is Odoo geswitcht naar een voordeligere prijs per gebruiker): 

 
 



Doordat Odoo uit veel mogelijke modules bestaat loop je het risico om door de bomen het bos niet meer te zien. Afhankelijk van welke processen je wilt automatiseren kan er een optimale configuratie worden gekozen. Je leert Odoo het beste kennen met een gratis demo op maat.

Een demo op maat is vrijblijvend voor bedrijven in Nederland. Vraag er gerust een aan met het onderstaande formulier.

De beste manier is met een demo op maat,
vraag aan:


Op welke manier Odoo beter leren kennen? We vroegen het uiteraard ook aan Odoo zelf.

 
 



Met de landspecifieke uitbreiding voor Nederland is Odoo Accounting een volwaardig boekhoudpakket voor Nederlandse bedrijven. Het voldoet daarmee aan alle fiscale regels en wetgeving.
Alle standaard modules die je ook in de grote andere pakketten zoals Exact, AccountView, Afas, Multivers en bijvoorbeeld Twinfield vindt heb je in Odoo Accounting en vaak nog veel meer.

Wat Odoo Accounting een streepje voor geeft op losse administratiesoftware is dat het geheel geïntegreert werkt met de andere Odoo modules. Je verkopen importeren van Shopify naar je boekhoudsoftware is er niet meer bij. En ook zaken als voorraad, voorraadherwaardering, maakorders en projectadministratie werken naadloos en integreren out-of-the-box.

En last but not least: Odoo is een van de weinige webbased pakketten waarmee je wel snel in kunt navigeren. Alles zit op een logische plek, de hosting is super snel en je kunt gebruik maken van sneltoetsen! En als je accountant daar niet al blij van wordt... je kunt alle boekingen die foutief zijn gemaakt vanuit een controle eenvoudig herstellen zonder dat daarvoor een tegenboeking gemaakt hoeft te worden.


Meer weten? Zie het onderstaande filmpje over Odoo Accounting als boekhoudpakket voor Nederlandse bedrijven.

 
 


Vanaf het eerste moment dat wij met Odoo in aanraking kwamen wisten we: dit is het! Software die 90% van line-of-business van onze klanten konden ondersteunen. Maar we wilde ons niet teveel limiteren door de mogelijkheden van eenzijdige software (zoals financieële software) of lossse tools die weer aan elkaar geknoopt moeten worden of pakketten zoals Dynamics, Salesforce of SAP die onze klanten een klein fortuin kosten om te implementeren.

Wij houden er van om met de business processen van onze klanten mee te kunnen denken en op die manier een bijdrage aan het succes. Dat kan met Odoo. En vanwege de gunstige pricing is Odoo bereikbaar voor iedereen.

Het laaste zetje is de enterprise variant van Odoo die ook door Odoo wordt ondersteund en zelf wordt gehost. We geloven namelijk dat cloudapplicaties beter af zijn bij hosting door de vendor zelf.

Wat we nog meer voor een redenen hebben om Odoo partner te worden? Bekijk het onderstaande filmpje.

 
 



Odoo ontwikkelt en onderhoudt de software en voor de cloudvariant verzorgt Odoo ook de hosting. Partners met kennis over de business van hun klanten implementeren meestal de software.

Ieder bedrijf dat gebruik maakt van Odoo krijgt bovendien bij Odoo een customer success manager toegewezen. 

Meer weten wat Odoo aan extra diensten levert? We vroegen het hen zelf.

 
 


De ultieme tip voor bedrijven die voor een keuze voor Odoo staan... Maak een lijst met alle applicaties en losse softwaretools die nu binnen je bedrijf worden gebruikt en noteer daarvan de kosten. Reken de besparing uit. Het zal je verbazen welk bedrag daar uit komt.


Wat de andere tips zijn zie je in het onderstaande filmpje. 

 
 



Odoo is veel meer dan alleen een ERP- of CRM-systeem. Het kan in principe ingezet worden voor de automatsiering van ieder bedrijfsproces. 

Een greep uit de mogelijkheden:

  • CRM (oa Contact Management, Sales, Offertes, eCommerce)
  • ERP (oa Voorraad, Inkoop, Productie, PLM, Onderhoud, Field Service)
  • Professional Services (oa Projectmanagement, Urenregistratie, Helpdesk)
  • HR (oa Werving & Selectie, Time Off, Beoordelingen, Declaraties)
  • Finance (oa Accounting, Document management, Consolidatie, Abonnementen, Managementrapportage en Dashboards)
  • Point of Sale (oa Retail, Horeca)
  • Marketing (oa Email marketing, Marketing Automation, Social Media Management)
  • Web (oa Website, Customer Portal, eLearning, Knowledgebase, Forums, Events)

In totaal zijn er zo'n 80 eigen Odoo modules die volledig geïntegreerd werken. Omdat je naadloos modules uit de verschillende onderdelen kunt combineren geeft dat een waanzinnig aantal van ruim 1 miljard combinaties! Er is dus altijd een configuratie die past.

En dat een overstap op Odoo niet ingewikkeld hoeft te zijn blijkt uit de kostenbesparingen die onze klanten bereiken. Vaak valt een overstap op Odoo qua kosten lager uit dan de kosten van de apps die al in gebruik waren.

Mocht een van de ruim 80 standaard apps onvoldoende functionaliteit bieden of wil je een uniek bedrijfsproces automatiseren. Dan is maatwerk in de vorm van een kleine development in Odoo ook mogelijk.




Hoe kan ik Odoo testen?

De beste manier om Odoo te leren kennen is er zelf mee aan de slag te gaan.

Ontdek de mogelijkheden van Odoo ERP 

Onder andere CRM, Sales, Marketing, eCommerce, Voorraad, Inkoop, Productie, HR, Projectmanagement, Urenregistratie.

Ontdek Odoo

De 10 meest gestelde vragen over Odoo


Klik hier hier om een gratis en vrijblijvende afspraak te maken met Tim Kieft van FANATICS


 
 



Contact

Stel hieronder je vraag en je ontvangt snel antwoord.

Bedankt voor je vraag

Ons team zal je zo snel mogelijk een antwoord sturen.

Mailen team@fanatics.nl of bellen 088-8200700 mag natuurlijk ook.